Intussen op het Dorpsplein... (5): Marktonderzoek
Aangeleverd.
In deze rubriek besteedt de werkgroep Openbare Ruimte Duivendrecht aandacht aan het Dorpsplein: wat is goed en wat moet beter?
In opdracht van de gemeente deed onderzoeksbureau Sweco vorig jaar een studie naar de marktmogelijkheden van winkelvoorzieningen in Ouder-Amstel. Hierbij is rekening gehouden met de groei van het aantal woningen en inwoners rond Duivendrecht.
Enkele landelijke trends vielen op die uiteraard ook in ons dorp voelbaar zijn:
1) Supermarkten ontwikkelen zich meer en meer van bulksupermarkten naar zogenoemde verstheaters: het versaanbod wordt groter, al dan niet in de vorm van bereide maaltijden. Gevolg: de vers-speciaal zaken zoals groenteboer, bakker en slager staan onder druk. Ruim 85% van de besteding aan levensmiddelen wordt in de supermarkt gedaan.
2) Non-food (drogist, kleding, ijzerwaren): met name ketens investeren niet meer in kleinere centra.
3) Wijkwinkelcentra worden steeds belangrijker als ontmoetingsplek, de groeiende aanwezigheid van horeca is daar een uiting van. Het is niet alleen maar kopen, maar ook gezellig verblijven. Ook in kleinere winkelcentra is de horeca niet meer het verlengstuk van het winkelbezoek, maar geldt dit ook andersom.
4) De combinatie met non-commerciële wijk/dorpsvoorzieningen wordt belangrijker binnen winkelkernen: zorg (zoals huisarts, apotheek, fysiotherapie), bibliotheek, dagopvang, cursussen. Aan ambachtelijke dienstverlening zoals fietsenmakers, kappers en schoenmakers blijft behoefte.
5) Commerciële dienstverlening die vervangen kan worden door internet, verdwijnt, zeker uit kleinere centra: banken, reisbureaus, uitzendbureaus.
6) Verschillende voorzieningen en retail (food, horeca, ambachtelijk) versterken elkaar en zo ontstaat een kloppend dorps-of wijkhart.
GROEI
Wat betekent dit alles voor ons Dorpsplein. In haar studie stelt Sweco dat Duivendrecht groei kan verwachten van 2000 mensen die zich vestigen in Entrada. De toekomstige bewoners van de Nieuwe Kern en van de Werkstad Overamstel, tezamen ongeveer 17000 mensen, zullen van ‘eigen’ voorzieningen in hun buurt gebruik maken.
Sweco houdt een cirkel met een straal van 750 meter aan met het Dorpsplein als middelpunt. Rekening houdend met de gemiddelde koopkracht, met het percentage inwoners dat zich oriënteert op het Dorpsplein (65%) en het percentage kopers van buiten (18%) komt men tot de volgende raming van het aantal vierkante meters nodig tot 2040: Er blijft ruimte nodig voor uitbreiding supermarkt van 1300 naar 2100 m2 en de ruimte voor horeca, non-food en ambachtelijke dienstverlening blijft vrijwel gelijk.
Al met al liggen er dus kansen voor het Dorpsplein, waar bewoners graag komen en waar ondernemers een goede boterham kunnen verdienen. Dan zijn er wel een paar zaken belangrijk:
1) Zorg voor een goede mix van non-commerciële voorzieningen, horeca, supermarkt en ambachtelijke dienstverlening. Let er op dat voorzieningen en retail in het toekomstige Entrada niet ten koste gaan van het Dorpsplein.
2) Zoek naar mogelijkheden om zorg, cultuur en welzijnsfuncties op het plein te versterken. Intensiveer het gebruik van het Dorpshuis. Toch een apotheek en huisarts op het plein?
3) Zorg ervoor dat bewoners en bezoekers zich prettig voelen op het plein. Mocht het tot een verbouwing komen ten behoeve van de supermarkt, verbeter dan ook de openbare ruimte, pas bijvoorbeeld gevels en puien aan en maak één aantrekkelijk terras. Van to buy naar to be.
Dirk Achterbergh (Werkgroep Openbare Ruimte Duivendrecht).
Terug